DÅK och Retorik kurs, en vanlig helg för en (blivande) Politiker.

Hej mina kära med läsare och kamrater, jag har inte varit så vidare aktiv den senaste veckan.
Detta, skiter jag i. Istället tänker jag berätta för er hur min helg varit.

Helgen började med en tur till Norrköping, eller rättare sagt Marieborg, vilket är en kursgård som ligger i Norrköping. Där började allt med en lunch med mingel, ja jag var ennu en gång iväg på en politisk kurs med SSU. Denna gång var det förberedande inför Söndagens(dagens) DÅK, vilket är en förkortning till Distriktets Års Kongress. Efter denna lunch började Lördagens Kurs, som skulle handla om Retorik, vilket för er som inte läst Svenska B eller något som har med Retorik att göra betyder ungefär Konsten Att Tala, vilket härstammar från 400talet f.kr. Eller som de nya historikerna så gärna skriver det f.vt.

Där lärde jag mig mycket som jag kan dra nytta från under de debatt betyngda Svenska och Engelska lektionerna jag hoppas vi kommer att få ha mycket snart. Vi övade på att skriva tal och att framföra dem. Efteråt hade vi en form av SSU fest, där vi åt god mat, spelade 4/3kamp, där SSU Jeapordy var en av grenarna, vi delades in i två grupper, West side, mot East Side. West side som bestod av västra östergötland, Motala, Linköping och Mjölby van första grenen vilket var just SSU jeapordyn, medans East Side som består av Norrköping, Söderköping och Finspång, vann Singstartävlingen, sen skulle vi ha 1-2 granar till men vi orkade inte efter att ha skjutit upp singstaren under Earth houren och de kvarvarande deltagarna bestämde sig då att ingå i en pakt och ta priset den vinnande sidan hade vunnit.

Klockan 9.00 i morse började DÅKen vilket var den huvud aktivitet vi övat inför i går, och som föröverigt höll på till kl 17.11. Den var intressant och nu kan jag sitta här och babla om en massa olika Motioner och andra intresanta punkter på detta möte hur länge som helst, men även jag har en självbevarelse drift och vill inte utsätta er för den långa debatt som höll på i 8 timmar, men jag hade tänkt ta upp den del jag medverkade i.

I början av mötet fick jag för mig att skriva ett Yrkande, vilket är ett förslags eller en "jag begär talan" lapp, om Motion nmr 6 vilket tog upp att vi borde satsa mer på den ofentliga sektorn då de tjänster den ger oss är väl efterfrågade i dagens Finanskris. Då det skulle sänka arbetslösheten. Där jag Yrkade emot det ställningstagande styrelsen tagit om att avslå motionen i sin helhet. Jag vet att det kommer en hel del politiskt formela ord, men lite förklaringar kommer då och då. Men jag yrkade alltså att avslå styrelsens avslagande och bifalla motionen i sin helhet. Här kommer det tal jag skrev och framförde:

"Hej mitt namn är Martin Isacsson och jag representerar SSU Motala här idag, och jag vill börja med att tacka för att jag har fått äran att komma hit. Jag yrkar att vi ska bifalla Motionen i sin helhet då motionären tar upp en bra och intressant fråga. Han nämner att vi idag har en större efterfrågan på de tjänster som den ofentliga sektorn ger oss, än vad vi har tjänster. Samtidigt nämner han att en anstäld enbart är 2-10% dyrare än vad en arbetslös är. Detta har även styrelsen nämnt, men de har blundat för det faktum att den anstälde bidrar med skatt och service till stat och samhället, vilket stärker den välfärd vi så mycket värnar om. Detta gör inte en Arbetslös. Den punkt som styrelsen avslagit motionen på är att det kan skapas obalans mellan arbete och kapital. Detta tror vi inte på. En arbetslös bidrar inget till välfärden, men det gör en arbetande. Därav yrkar jag att avslå styrelsens förslag och att bifalla motionen i sin helhet. Tack"

Det var faktiskt något av det mest nervösa stunderna i mitt liv, men så här i efterhand känner jag bara ett sug efter att göra det igen, jag har faktiskt fått Blodad Tand för att stå i talarstol och tala. Nu kommer jag avrunda genom att berätta att jag och motionären Vann mot styrelsen och fick med oss majoriteten av de närvarande.

Jag ursäktar nu ifall det blir ett abrupt avbrytande här, men jag är alldelles för tröt för att skriva något mer, mer än att det är ca 11 dagar kvar tills Dagen d och dax för Paintball.

Tack och hej kära Kamratar. Vi hörs igen nästa gång.


Länge Leve östergötland, vårat kära SSU distrikt, nu så ska vi kämpa för förändringar på sikt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0